PRAKTISKE INFORMATIONER

Det er vigtigt, at du møder på klinikken, så du er klar til din konsultation på det aftalte tidspunkt. Kommer du for sent, opstår der forsinkelser til gene for andre patienter.
Derfor risikerer du, hvis du kommer for sent, at miste dagens konsultation og blive henvist til at bestille en ny tid.

Tilsvarende lægger speciallægen vægt på at holde tiden og anstrenger sig for at gøre det. Alligevel forekommer forsinkelser, fordi en konsultation uventet kan trække ud. Selv om du møder til tiden, kan du derfor risikere en vis ventetid.
Det er ikke udtryk for mangel for respekt for din tid men for, at den menneskelige faktor på klinikken giver en vis uforudsigelighed. Vi håber på din forståelse for dette.

Inden du møder hos øjenlægen, specielt første gang, er det en god idé at gøre et par forberedelser.

Skriv dine spørgsmål ned og begynd med det, der er vigtigst for dig.

Tag gerne en ledsager med, hvis du føler det er til gavn for dig eller hvis dine pupiller skal dilateres.

Tænk over, hvilke symptomer, det vil sige sygdomstegn, du har, så du kan beskrive dem så præcist som muligt for lægen.

Hvis du tager medicin, så medbring en liste over, hvad du tager.

Har du allergi overfor noget medicin, bedes du beskrive medicinens navn, dine  symptomer  og om allergien blev bekræftet.

Hvis du har briller tager du dem med.

Har du tidligere været til undersøgelser i henhold til øjnene, så medbring om muligt resultaterne.

Endelig bedes du huske dit sundhedskort, som tidligere blev kaldt et sygesikringsbevis.

Hvis du udebliver fra en konsultation eller melder afbud mindre end 24 timer inden en konsultation, kan vi opkræve et gebyr på 250 kroner.

Som patient kan du klage over behandling i det offentlige sundhedsvæsen, herunder behandling hos speciallægen. Patientombuddet er den instans, der behandler klagerne. Du kan klage til Patientombuddet over sundhedsfaglig behandling, og du kan klage, hvis du mener, at du som patient har fået tilsidesat dine rettigheder.

Hvis du vil klage, skal du udfylde et klageskema. Det kan gøres digitalt på hjemmesiden Patientombuddet.dk, idet du skal logge ind med NemID. Den fællesoffentlige portal, Borger.dk, vejleder ligeledes i patientklager og linker over til det relevante skema.

Du kan også klage ved at sende et udfyldt skema med posten. Skemaet kan downloades på Patientombuddets hjemmeside, det skal udfyldes på pc eller i hånden samt skrives under, inden det sendes. Her er Patientombuddets kontaktdata:

Patientombuddet
Finsensvej 15
2000 Frederiksberg
Telefon 72 28 66 00
Mail pob@patientombuddet.dk

Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal klage, kan du altid henvende dig til Patientombuddet

Som tidligere hed Patientforsikringen, træffer afgørelser i erstatningssager, hvor patienter er kommet til skade i forbindelse med behandling eller undersøgelse. Patienterstatningens hovedopgave er at hjælpe patienterne med at få den erstatning, som de har krav på efter loven. Instansen indhenter journaler og andet relevant materiale. Herefter afgør Patienterstatningens jurister i samarbejde med lægelige specialister, om der er sket en skade, der kan erstattes efter loven. Det er gratis at anmelde en skade.